NR 5 - listopad 2004r.  
 
  Hej! Witajcie w kolejnym numerze "Smyka"

Jest już bardzo zimno. Ubierajcie na głowę czapki, noście szaliki i rękawiczki.
Niedługo Mikołajki! Pamiętajcie! Buty muszą lśnic!
Redaktorzy gazetki - uczniowie klasy II oraz wychowawczyni Renata Jeziorowska






Z ŻYCIA SZKOŁY

Jesienne szkolne wędrówki
We wrześniu październiku i listopadzie bieżącego roku odbyły się cztery piesze rajdy. Wasi rówieśnicy stawili czoła wielokilometrowym trasom, którym towarzyszyły różnorodne konkursy.
Jeden z rajdów poświęcony był pamięci Września 1939r., a jego trasa przebiegała od Dębieńca do Wałdowa Szlacheckiego.
Inny rajd zorganizowano w Grupie i miał charakter marszu na orientację. Wędrując 7 kilometrów szukaliśmy na mapie rozpoznawczych w okolicy punktów.
23 października podążyliśmy szlakiem Wojska Polskiego. W ten sposób uczciliśmy pamięć poległych żołnierzy, a przy okazji poznaliśmy pomniki polskich żołnierzy.
20 listopada wędrowaliśmy trasą od Tarpna przez Owczarki do SP nr 16. Jak zawsze towarzyszyła nam miła atmosfera.
Każdy rajd kończył się spotkaniem przy gorącej zupie. Wręczano także nagrody za udział w realizowanych na trasach konkursach.

Już teraz czekamy z utęsknieniem na następne rajdy i serdecznie zapraszamy wszystkich lubiących długie, piesze wycieczki.






CO PODPOWIADA NAM PRZYRODA?

Koty domowe
Na ładną pogodę kładą się na grzbiecie i liżą łapy. Przed nadejściem ciepła układają się pośrodku podłogi i śpią. Przed nadejściem niepogody leżą przy ścianie i drapią pazurami meble. Przed chłodami i mrozami wybierają do leżenia miejsca położone wyżej, cieplejsze. Zwijają się, przykrywając mordkę łapką i śpią.

Krowa
Przed deszczem daje mniej mleka. Jeżeli wieczorem łapczywie je trawę, pije mało wody, w dzień śpi - będzie deszcz. Jeżeli leży na dworze - będzie ładna pogoda.

Jaskółka
Kiedy latają wysoko nad ziemią w dużych gromadach w pogoni za owadami, należy się spodziewać ładnej pogody. Kiedy zniżają swój lot - jest to zapowiedź deszczu.

Pająk
W przeddzień niepogody chowa się do szczelin. Jeżeli spodziewany jest wzrost temperatury powietrza, to pajęczyna pleciona jest w kierunku południowym, a przed ochłodzeniem - północnym. Jeżeli zbliża się okres ładnej, suchej pogody, pająki wychodzą ze swoich kryjówek.

Pies
Jeżeli zwija się w kłębek - nadejdzie okres chłodnej pogody. Jeśli rozciąga się i leży albo śpi brzuchem do góry z rozrzuconymi łapkami - będzie ciepło.

Wróbel
Burzę i wiatr wróży chowanie się ptaków pod dachami i niespokojne przeloty. Gdy ćwierkają bardzo często, siedzą napuszone i wydają się ospałe, skubią się, to latem zbliża się deszcz lub słota, a zimą można spodziewać się opadów śniegu.

Żaba
Przy suchej pogodzie żaby przesiadują w wodzie. Kiedy powietrze bardziej wilgotnieje (przed deszczem), wychodzą z wody.








GŁOŚNO CZYTAM - DAMIAN Z.

"Krasnoludek"


Zupełnie niedawno i całkiem niedaleko, na wielkiej, rozświetlonej słońcem i upstrzonej tysiącem kwiatów łące spotkałem pewnego krasnoludka. Maszerował zamaszystym krokiem przez wysokie trawy, dźwigając pod pachą zwinięty w rulon kawałek gazety. I nie byłoby w tym nic dziwnego - był to bowiem zwykły, polny krasnoludek, jakich pełno w okolicy, gdyby nie fakt, że był strasznie, okropnie, niesamowicie zły! Wszystkie krasnoludki, jakie dotąd poznałem, miały raczej miłe i pogodne usposobienie. Ten był wyjątkiem.
"Ciekawe, co go tak mogło rozgniewać" - pomyślałem. Podszedłem do niego i zapytałem:
- Dzień dobry! Czy można wiedzieć, dlaczego jesteś taki zły?
Krasnoludek burknął pod nosem coś, czego na szczęście nie usłyszałem i już, już miał mnie wyminąć, gdy nagle zatrzymał się, poprawił opadającą na czoło czerwoną czapeczkę i gniewnie zawołał:
- Bo to jest niedopuszczalne! Jak można wypisywać takie brednie?!
- Jakie brednie? - spytałem zdziwiony.
Zupełnie nie wiedziałem, o co mu może chodzić. Krasnoludek rozłożył gazetę i stukając palcem w podkreślony czerwoną kredką tekst, wrzasnął:
- Sam zobacz!
Wziąłem do ręki zmięty kawałek papieru i zacząłem czytać na głos.
- Coś podobnego! - oburzyłem się z całego serca. - Przecież to wierutne kłamstwo!
- Pewnie, że tak. Teraz już wiesz, co mnie tak rozgniewało - grzmiał dalej krasnoludek. - Ludzie są niewdzięczni! Tak, po prostu niewdzięczni! No bo sam powiedz. Kto rozwija wiosną liście? Kto rozpina tęczę na niebie? Kto maluje kolorowymi farbami sny? Kto namawia drożdże, żeby rosły? Kto odpukuje w niemalowane drewno za tych wszystkich, którzy tego nie robią? No kto?! Krasnoludki! Owszem, zdarzało się czasami, że ten i ów przebąkiwał, że krasnoludków nie ma, ale to było tylko takie gadanie. A tu, proszę, czarno na białym - "krasnoludków nie ma i nigdy nie było". Ale poczekaj, ja już wiem, co zrobię! Radzę ci, przeczytaj jutro gazetę!
Krasnoludek zmarszczył gniewnie nos, szurnął nogą na pożegnanie i poszedł sobie.
Następnego dnia popędziłem do kiosku po gazetę. Na drugiej stronie znalazłem wielkie ogłoszenie:
"CZY TEŻ WIECIE, CZY NIE WIECIE, ALE KRASNOLUDKI NA PEWNO SĄ NA ŚWIECIE".






ODE MNIE DLA CIEBIE

Życzę Ci Magdusiu dużo jasnych słoneczek w Szkole.
Martyna P.

Życzę Ci dużo zdrowia, szczęścia, pomyślności i pogody ducha.
Od Klaudii C. z klasy II dla Martyny P. z klasy II

Życzę dużo dobrych ocen, dużo szczęścia, dużo zdrowia i dużo przyjaciół.
Od Pawła M. z klasy II dla M.P z klasy II

Życzę Ci dużo szczęścia, zdrowia, radości, dużo uśmiechu i ładnych słoneczek.
Od Natalii dla Klaudii z klasy II

Życzę Ci dużo zdrowia, pomyślności, dużo zabawy i dobrych ocen w Szkole.
Od Patrycji dla Magdy

Droga Mileno, życzę Ci dużo zdrowia, szczęścia, dużo "6" w Szkole i dużo prezentów pod choinkę.
Magdalena

Najlepsze życzenia pomyślności i stu słoneczek.
Od M.Z. z klasy II dla M.R. z klasy II

Wszystkiego najlepszego dla Pana Dyrektora, dużo zdrowia, szczęścia i powodzenia w pracy.
Damian Ząbek z klasy II

Droga Koleżanko, życzę Ci dużo zdrowia, szczęścia, uśmiechu na twarzy i pogody ducha.
Od Natalii L. dla Martyny P. z klasy II

Życzę Ci dużo zabawy, pomyślności, dużo zdrowia oraz dobrych ocen w Szkole.
Od Patrycji K. dla Magdy R.






ROZRYWKA

Wpisz do kratek krzyżówki imiona sześciu bohaterów filmów dla dzieci. Litery z pól oznaczonych cyframi utworzą hasło.



Policz, ile serduszek, a ile gwiazdek wysypało się z woreczka.



Każdej literce alfabetu przypisany jest numer lub symbol kodu. Używając znaków kodu odczytaj hasło.



Z ilu liter łącznie zbudowane są te trzy głowy?







TEST

Z wyobraźnią świat jest cudny, i ciekawy, i nienudny!

Jeśli chcesz wiedzieć, czy masz wyobraźnię, zaznacz wybraną przez siebie odpowiedź, a później przeczytaj niżej rozwiązanie.

1. Stoisz w muzeum przed obrazem, na którym słońce, niebo i trwa są różowe.
A. Po cichu współczujesz malarzowi - pewnie był biedny i miał tylko jedną farbę.
B. Głośno wyrażasz pogląd, że ten malarz był chyba Marsjaninem, bo świat na ziemi nigdy tak nie wygląda.
C. Myślisz, że ten malarz był bardzo szczęśliwy, bo widział świat przez różowe okulary.

2. Czytasz młodszemu bratu bajkę o strasznym smoku Gaudentym.
A.Smok jest rzeczywiście straszny, więc na wszelki wypadek chowasz się pod stół.
B.Na wstępie mówisz kategorycznie, że żadnych smoków nie było i nie ma i w ogóle dziwisz się, że twój brat chce słuchać takich bzdur.
C.Zastanawiacie się razem, jak mógł wyglądać taki smok.

3. Oglądasz w telewizji film rysunkowy. Jakiś człowiek ładuje do samolotu klatkę z małą, złapaną w dżungli małpką, aby zawieźć ją do zoo.
A.Nie możesz na to patrzeć i wyłączasz telewizor.
B.Myślisz sobie: "Ale ta małpa ma fajnie! Przeleci się samolotem."
C.Współczujesz małpce i masz nadzieję, że na końcu filmu wróci do dźungli.

4. W prospekcie biura podróży znalazłeś informację o wycieczce statkiem po Nilu.
A.Nigdy nie pojedziesz do Egiptu, bo tam ze wszystkich robią mumie.
B.Wzruszasz ramionami - to głupota pchać się tam, gdzie jest tyle komarów.
C.Już widzisz biegające w nadbrzeżnych krzakach zabandażowane postaci.






ZRÓB TO SAM!

Owoce na zimę

Zrób je z papieru mache. To rodzaj masy plastycznej. Przygotujesz ją z łatwością.
Potrzebne będą: papier toaletowy (najlepiej szary), klej do tapet, kreda w proszku, gazety, papierowa taśma klejąca, kawałki włóczki, farby plakatowe, pędzel, garnek, sitko, mikser (niekoniecznie).
1. Przygotuj masę do modelowania według przepisu.
Wlej do garnka litr wody i włóż rozwinięty papier toaletowy. Rozdrobnij go na gładką masę dłońmi lub za pomocą miksera. Rozmoczony papier wylej na sitko i pozostaw, aż przestanie kapać. Następnie przełóż papkę z powrotem do garnka i mieszaj (ręką lub mikserem), dosypując powoli 4-6 łyżek kleju do tapet. Dodaj 3-4 szklanki kredy. Masa powinna odchodzić od ręki. Jeżeli przywiera - dodaj więcej kleju, a jeżeli jest za rzadka - dodaj kredy.
2. Wyobraź sobie kształty owoców, które chcesz zrobić. Uformuj ich szkielety z kawałków gazet, mocując je taśmą klejącą.
3. Gotowy szkielet obwiąż dodatkowo włóczką.
4. Wymodeluj formę owocu, oklejając konstrukcję z gazet, taśmy i włóczki przygotowaną masą papierową.
5. Odstaw w ciepłe miejsce do wyschnięcia. Potem pomaluj owoce farbami.






HUMOR JEST DOBRY NA WSZYSTKO

Do taty węża zbliża się synek i pyta:
- Tato, czy ja jestem jadowity?
- A czemu pytasz?
- Bo ugryzłem się w język...

W szkole:
- Proszę pani, uważam, że pała nie jest sprawiedliwą oceną dla mnie.
- Ja też tak uważam, ale nie ma niższej...

- Dokąd idziesz z tą konewką? - pyta Krzysia zdziwiona babcia.
- Podlać kwiatki!
- Przecież one są sztuczne.
- Dlatego nie mam w konewce wody - odpowiada chłopiec.






KĄCIK DLA RODZICÓW

Jeśli kochasz dziecko - nie pozwalaj mu na wszystko

Nie dopuścisz do tego, żeby dziecko bawiło się ogniem. Nigdy nie pozwolisz mu skoczyć z mostu. Jednak kiedy przychodzi do ustanowienia ograniczeń w życiu codziennym, niektórzy rodzice dają za wygraną. Czasami chcą bronić swoich dzieci przed porażką. Albo są po prostu zmęczeni i nie mają ochoty na kłótnie. Jednak wyznaczanie granic dziecku to jedno z twoich najważniejszych zadań. Przestrzeganie zasad pomoże dziecku nauczyć się dyscypliny niezbędnej do wypełniania zadań i koncentracji na zajęciach. W rezultacie będzie miało większe szanse w szkole.
Oto kilka sposobów.

Zacznij od zachowań, które są dla ciebie szczególnie ważne..
Zasady na nic się nie przydadzą, jeśli nie będziesz ich przestrzegać. Jeśli denerwuje cię, że twoja pociecha rzuca ubrania na podłogę, zacznij właśnie od tego.

Porozmawiaj z dzieckiem o zasadach..
Wyjaśnij, dlaczego są ważne. Zacznij od prośby o pomoc, nie zaprowadzaj od razu reżimu.

Uświadom dziecku, z jakimi konsekwencjami łączy się nieprzestrzeganie zasad..
"Jeśli nie będziesz zbierać ubrań z podłogi, nie będę ich prać."

Konsekwentnie przestrzegaj zasad..
Kiedy je ustanowisz, musisz się do nich bezwzględnie stosować. W przeciwnym razie dziecko przestanie Ci wierzyć.






Rozwiązanie testu:

Przewaga A: Wszystko bierzesz strasznie serio. Twoja wyobraźnia głęboko śpi. Może postaraj się ją obudzić?
Przewaga B: Masz wyobraźnię, że ho ho! Jednak czasami trudno Ci odróżnić rzeczywistość od fikcji. Przydałoby ci się też trochę więcej wiedzy...
Przewaga C: Wyobraźnia to wielki skarb i ty go masz! Ciesz się, bo potrafisz z niej korzystać.