NR 2 - kwiecień 2003r.  
 
  Witajcie w drugim numerze gazetki!

Redaktorzy "Smyka" życzą uczniom i nauczycielom na radosne Święta Zmartwychwstania Pańskiego dużo zdrowia, radości i wiele dobroci od ludzi, wszelkiej pomyślności i obfitości łask Bożych, jak też - smacznego jajka, mokrego dyngusu i bogatego zajączka.






Z ŻYCIA SZKOŁY

Moje sukcesy - Sylwia Kardas - klasa I Gimnazjum
Trenuję w klasie UKS "Stal Orion Ruda".
Pierwszy puchar zdobyłam za II miejsce na Mistrzostwach Powiatu Grudziądzkiego w kolarstwie górskim - MTB w kat. dziewcząt dnia 12 października 2002r. Drugi puchar zdobyłam za II miejsce na mistrzostwach Grudziądza i Powiatu Grudziądzkiego w kolarstwie przełajowym dnia 13 lutego 2003r. Z naszej Szkoły do tego klubu należą jeszcze: Janusz Winkiel i Rafał Warduliński.
Życzymy sukcesów!!!

Przygoda "Trampa"
Dnia 8 marca 2003r. uczestniczyliśmy w rajdzie, w którym brali udział chętni zażywania przygód turystycznych, a więc uczniowie z wielu szkół gminnych i grudziądzkich: podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. W sumie zdobywaliśmy szlaki w "grupce" 500 - osobowej. Punkt kulminacyjny rozpoczął się w Rogóźnie, doszliśmy do górzystych terenów. Od tego momentu zaczęła się wspaniała przygoda w zdobywanie kilkunastu ośnieżonych wysokich górek. Wierzcie nam, bywało różnie, a więc i śmiesznie, ale i bywały chwile zwątpienia. Jednak hart ducha i wola zwycięstwa w pokonanie własnej słabości nie pozwoliła nam się poddać. W trakcie walki pokonywania "toru przeszkód" odbył się konkurs "rzut wałkiem na odległość". Uwaga! Pani Magda Chałubowicz rzuciła 22m i zdobyła wyróżnienie.
Na trasie spędziliśmy sześć wspaniałych, obfitujących w gorące emocje, godzin. Doszliśmy do ruin zamku w Rogóźnie. Tam poczęstowano nas smaczną grochówką i ciepłą herbatą. Na koniec rozdano nagrody i dyplomy za aktywny udział w konkursie. Zmęczeni do bólu, ale szczęśliwi wróciliśmy do domów. Czekamy na następną możliwość przeżycia wspaniałej przygody rajdowej. Przyłączcie się do nas!

Humor w wierszach Juliana Tuwima i Jana Brzechwy... i nie tylko
Pod takim hasłem w naszej Szkole odbył się konkurs poezji. Pozwolił on na możliwość odkrycia talentów nie zawsze zauważonych. Tutaj nasi koledzy mieli możliwość pełnego popisu i ekspresji twórczej, przedstawienia własnej interpretacji wiersza, a także kreatywności ruchu. Konkurs odbył się w dwóch kategoriach tzn. młodsi i starsi uczniowie. Interpretacje wierszy były tak dalece sugestywne, że potrafiły wzruszyć, ale i rozbawić do łez. Jury miało pełne "ręce roboty" i trudno było wytypować najlepszych. Ostatecznie Jury wytypowało z naszej kategorii czyli uczniów kl.I-IV:
I miejsce - Monika Beiger, Justyna Jarosińska
II miejsce - Marcelina Kucięba, Karolina Fitzermann
III miejsce - Michał Frela, Amelia Szymańska
W zmaganiach między uczniami szkół gminnych również I i II miejsca we wszystkich kategoriach wiekowych zdobyli uczniowie naszej Szkoły. Wierzcie nam, byli rewelacyjni.

Konkurs ortograficzny
Nasi koledzy i koleżanki uczestniczyli w Gminnym konkursie ortograficznym. Do konkursu przystąpili uczniowie z wszystkich szkół gminnych najlepiej radzących sobie z pisownią polską.
W kategorii klas I-IV uczestniczyli: Ewelina Elwertowska z kl.IV i Maciej Wtulski z kl.III. Zadanie, które mieli do wykonania, polegało na napisaniu bezbłędnie i w szybkim tempie tekstu na jednej stronie papieru (A4). Jesteśmy dumni z naszych kolegów, gdyż w tej rywalizacji otrzymali wyróżnienia. Gratulujemy!!






KULTYWUJEMY TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

Wielkanoc w gronie rodzinnym
Podobnie jak w Boże Narodzenie, tak Święta Wielkanocne mają swój specyficzny klimat i nastrój, który udziela się każdej rodzinie. Należy podtrzymywać i rozwijać zwyczaje, jakie do domu rodzinnego przynosi Wielkanoc, przede wszystkim zwyczaj święcenia pokarmów wielkanocnych w Wielką Sobotę po południu, a następnie, uroczyste spożywanie "święconego". Członkowie rodziny dzielą się wtedy święconym jajkiem i składają sobie nawzajem życzenia świąteczne. Podobnie jak w Boże Narodzenie, z wizytą do znajomych idzie się dopiero w drugi dzień Świąt. Także śmigus dyngus to stary zwyczaj ludowy. Dawniej wierzono, że woda ma moc oczyszczania z grzechów. Oblewanie się wodą w lany Poniedziałek ma nam przypomnieć, że powinniśmy unikać złych uczynków. Dla dzieci to przede wszystkim frajda i zabawa, lecz dla dorosłych - oblewanych to najgorszy dzień w roku.
Pamiętajmy również o odświętnym, wiosennym, wystroju naszych mieszkań.






POTRAWY JAK Z BAJKI

Wielkanocny baranek

Po 3 łyżki mąki pszennej i ziemniaczanej, 2 jaja, ćwierć kostki masła, 2 łyżki cukru, 5 dag mielonych orzechów, cukier waniliowy, pół olejku rumowego, pół łyżeczki proszku do pieczenia, bułka tarta.
Jaja umyć, utrzeć z cukrem na parze na puszystą masę. Nie przerywając ucierania połączyć z masłem, mąką ziemniaczaną z proszkiem do pieczenia oraz pozostałymi składnikami. Formę (o pojemności 0,7l) natłuścić, wysypać bułką tartą, napełnić ciastem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 1800C. Piec około 25 minut. Wystudzonego baranka posypać cukrem pudrem, zrobić mu oczy z rodzynków i ustawić w koszyczku lub na tacy udekorowanej gałązkami barwinku.

Smacznego!






BYĆ PRZYJACIELEM I MIEĆ PRZYJACIÓŁ

Bądź taktowny i szczery. Szczerość wobec innych jest oznaką twojego szacunku - dla nich i dla ciebie - i czyni życie o wiele prostszym!!
Za każdym razem, gdy mówisz, że coś robisz, a robisz zupełnie coś innego okazujesz słabość. Oczywiście czasem masz prawo zmienić zdanie. Ale jeśli chcesz mieć poczucie, że kontrolujesz własne życie, w większości przypadków musisz wywiązać się z obietnic. Im bardziej się starasz dotrzymać słowa, tym stajesz się silniejszy. Żeby mieć wpływ na innych, musisz uwierzyć, musisz wierzyć w to, co robisz i dotrzymywać obietnic.






GŁOŚNO OPOWIADAM - OLIWIA S.

"Kto w bajkowej krainie się zjawi, ten zawsze pysznie się bawi...."

Dawno, dawno temu żyły sobie dwie dziewczynki. Jedna była ładna i każdy z nią rozmawiał, a druga była brzydka i nikt z nią nie chciał rozmawiać. Dziewczynki miały mamę. Mama kazała brzydkiej dziewczynce iść naczerpać wody nad rzekę.
Gdy wracała spotkała panią, ta pani była wróżką. Pani spytała: "Czy dasz mi trochę wody? Jestem bardzo spragniona." Dziewczynka podała wodę wróżce i wróciła do domu. Gdy powiedziała kilka słów, z ust wypadły jej klejnoty, brylanciki i inne cuda. Dziewczynka również piękniała. Mama chciała, żeby i ładnej dziewczynce wypadały z ust przeróżne rzeczy i wysłała ją po wodę. Córka wracając spotkała tę samą panią, która spytała: "Czy dasz mi trochę wody? Jestem bardzo spragniona.", a dziewczynka odpowiedziała: "Nie dam ci wody, bo po co miałabym moczyć jeszcze raz palce w zimnej wodzie." Gdy wróciła do domu i powiedziała kilka słów, z ust wyskakiwały jej węże, jaszczurki i żaby. Morał z tego taki: pomagaj innym, a zostaniesz nagrodzony.






ODE MNIE DLA CIEBIE

Życzę Ci dużo szczęścia i radości. Słodyczy, w szkole piątek i szóstek, dużo koleżanek i kolegów.
Dla Oliwi Skowrońskiej z klasy III od Sandry Kępińskiej z klasy III

Droga Karolino jesteś jak kwiat tulipana, masz buzię jak słońce na niebie. Ile kwiatów na łące tyle uśmiechu na twej buzi.
Od Macieja W. z kl.III dla Karoliny F. z klasy III

Dużo zdrowia, szczęścia, radości i dużo pieniędzy dla Pani Magdy Chałubowicz, która uczy mnie angielskiego od Oliwi Skowrońskiej z kl. III

Ucz się pilnie, kochaj Boga, to najlepsza w życiu droga.
Dla Anity L. od Natalki B. z klasy II

Życzę całej klasie III radości i żeby się im powodziło w klasie.
Mateusz R.

Składam najserdeczniejsze życzenia Paniom, które dbają o czystość w naszej Szkole.
Justyna Jarosińska z klasy III

Oliwia jest niesamowita bo pożycza mi zeszyt, opowiada mi kawały i wytrzeszcza na mnie gały.
Dla Oliwi z kl.III od Pawła S.

Składamy życzenia dla Pani sekretarki Anny Bednarczyk, dużo szczęścia i zdrowia.
Karolina Fitzermann i Oliwia Skowrońska

Na górze róże, na dole fiołki, my się kochamy jak dwa aniołki.
Od Sandry K. kl. II dla Anity Look

Serdecznie dziękujemy za naukę w tej szkole Pani Renacie Jeziorowskiej i Pani Magdzie Chałbowicz i Pani Hannie Bagińskiej.
Od Oli K., Oliwi S., Macieja W. z kl.III

Składamy życzenia Panu Dyrektorowi, dużo szczęścia i dobrych uczniów
Karolina Fitzermann kl.III

Życzę Pawłowi Syrowskiemu dużo zdrowia, szczęścia i dużo pieniędzy
Mateusz Runatowski kl.III

Siedziałam nad rzeczką, bawiłam się piłeczką, o Tobie myślałam, do rzeczki wleciałam.
Od O.S. z kl.II dla M.B.

Życzę Ci żebyś miał jak najlepsze stopnie i jak najlepsze świadectwa.
Dla Sebastiana K. od Bartosza B. z kl.III

Dużo zdrowia oraz sukcesów w pracy, która bardzo mi się podoba.
Dla pana Dyrektora życzy Justyna Jarosińska z kl.III

Widzę, że strzał kupidyna znowu zabłysł miłością, gdy Cię widzę to szaleję.
Od Krystiana z kl.III dla Moniki






ROZRYWKA - ZAGADKI BARTKA B.

Jak obraz ma ramki,
stoją na nim kwiatki i wiszą firanki............

Szybko naprzód pomyka, ciągnie wagony,
wiezie w nich ludzi w dalekie strony....

Są w nim trawnik, fontanny nawet,
są w nim drzewa i krzewy i mnóstwo ławek. W każdej klasie stoję albo wiszę,
każdy uczeń na mnie pisze.

Nie ściera ołówka, a zetnie warzywa.
Jak taki przedmiot się nazywa?

Jestem pożyteczny, lecz robię też szkody,
daje ludziom ciepło, lecz boję się wody.






ZRÓB TO SAM!

Wielkanocne wycinanki
Kolorowy papier, krepina, serwetki, trochę wąskiej wstążki, nożyce i klej.


Koszyczki na jajka
Wyciąć z papieru według załączonego wzoru. Przez otwory przewlec wstążkę. Zawiązać kokardkę.













Serwetki z tulipanami
Serwetkę ułożyć w harmonijkę. Jej koniec zawiązać w węzełek, po czym wsunąć przygotowane według wzoru kwiatki.








HUMOR JEST DOBRY NA WSZYSTKO

Mama do syna:
- Jasiu, twoja pani znowu się na ciebie skarżyła!
- To niemożliwe! Od pięciu dni chodzę na wagary. Mały Jaś wbiega do apteki i krzyczy:
- Poproszę tabletki przeciwbólowe!
- A co cię boli?
- Nic, ale tata właśnie sprawdza mój dzienniczek.






KĄCIK DLA RODZICÓW

Telewizja...
Kochani Rodzice!
Chcemy zwrócić Wam uwagę na jedną niesłychanie ważną dziedzinę naszego współczesnego życia, która jest udziałem nas wszystkich: na telewizję, a dokładniej mówiąc - oglądanie telewizji przez nasze dzieci. Zalew agresji, brutalności, walki, mocnego seksu w filmach dla dorosłych, które bardzo często oglądają nasze dzieci. A w filmach dla młodzieży i dzieci również: walka, zabijanie, zwycięstwo "po trupach", niezdrowa rywalizacja, robienie sobie na złość, wisielczy humor itp. Nie potępiamy telewizji zupełnie; pokazują w niej dużo wartościowych informacji i programów, które pomagają w rozwoju naszych dzieci, ale w tym momencie chcemy się skupić na tym, co ten rozwój zaburza.
W filmach na ogół wszystko przychodzi łatwo, bez dużego wysiłku, ten dobry i zły świat jest na wyciągnięcie ręki. Dobro miesza się ze złem, nikt tego nie komentuje. Dziecięca percepcja rzeczywistości różni się od naszej, dorosłej. U dzieci często zaciera się różnica między rzeczywistością a fikcją:
Dziewczynka, która wyskoczyła z ósmego piętra i cudem przeżyła ten wypadek, pyta ojca: "Tatusiu, dlaczego nie powiedziałeś mi, że ja nie umiem latać?"
Siedmiolatek, którego w ostatniej chwili ojciec wyciągnął spod kół nadjeżdżającego samochodu, mówi: "Nie martw się, przecież jak mnie przejadą, to ty mnie poskładasz."
To nie są wymyślone przykłady. Takie jest dziecięce myślenie, takie jest postrzeganie przez nie świata - na to nic nie poradzimy. Ale od nas zależy, czy pozwolimy na to, by nasze dzieci nasiąkały agresją, robiły się cyniczne i nieczułe.
Zróbmy coś dla naszych dzieci i dla siebie:
Ograniczmy naszym dzieciom dostęp do telewizji.
Kontrolujmy, co oglądają.
Oglądajmy z dziećmi wspólnie i potem komentujmy, wyjaśniajmy, przedstawiajmy własny punkt widzenia (po to, żeby nie utrwalały się w nich niewłaściwe wzorce).
Spróbujmy w spokoju i życzliwości zjeść wspólną kolację w domu nie oglądając np. Wiadomości, w których jest dużo scen przemocy i walki.
Jeżeli Wasze dziecko ogląda telewizję dłużej niż godzinę dziennie, ograniczcie to bezwzględnie. Jest to trudne zadanie i będzie niewykonalne, jeżeli nie zaproponujecie czegoś w zamian. I tu jest klucz do sukcesu.... coś w zamian. Dbajmy o nasze dzieci, bo jesteśmy za nie odpowiedzialni.

Jeśli dziecko nie chce się uczyć...
Należy wytłumaczyć dziecku, że jak się nie będzie uczyć, to nic nie osiągnie w życiu.
Że to nie tylko nauka, wiedza, ale również zabawa.
Trzeba dziecku wytłumaczyć, że nie dostanie pracy.
Trzeba mu dać karę (zabronić mu to co najbardziej lubi).
Należy znaleźć zabawę, która będzie jednocześnie nauką.
Nie należy go bić.